Ändra fakturasätt/betalningsmetod

Allmänt om fakturor
Från 2015-07-01 så skickas alla fakturor via e-post till den e-postadress som står som huvudkontakt i kundregistret. Har man valt e-postfaktura till en annan adress så skickas faktura även dit. Man kan ha max två extra kontakter som tar emot fakturor (ny begränsning sen nov 2020).

De kunder som har pappersfaktura får en sådan skickad med post. Dessa tar vi ut fakturaavgift för, den slipper man då man valt e-postfaktura eller e-faktura.

Påminnelser
Dessa skickas endast som e-post, till ev avvikande fakturaadress och till huvudkontaktens adress.

Hur gör jag då för att ändra fakturasätt/betalningsmetod?

  1. Logga in i kundzonen (https://kundzon.vaia.se/), om du inte gjort det tidigare så använd den e-postadress som fått meddelandet och om du inte kan lösenordet så välj glömt-lösenord för att få ett mail där man får välja ett nytt.
  2. Uppe till höger vid "Hej kontaktnamn"-knappen finns en pil, klicka på den för att se menyn och välj Ändra kontoinformation.
  3. På fliken Mina uppgifter finns rubriken Fakturaadress och där väljer man Betalningsmetod (Kort eller Faktura) och även vilken kontakt som ska vara mottagare. Det är uppgifterna under Förvald fakturakontakt som styr vilken gatuadress mm som anges på fakturan, och även vem som är huvudmottagare.
  4. Lite längre ned under rubriken Ytterligare information väljer du vilken sorts faktura du vill ha, e-post eller e-faktura.
  5. På fliken Hantera kontakter kan du lägga upp flera adresser, tex om fakturan ska till annan mottagare (se lägga-till-kontakt)

 

Hjälpte svaret dig? 0 användare blev hjälpta av detta svar (0 Antal röster)