Överbetalning och deposition

Det finns numera en funktion i kundzonen som gör att man kan betala in pengar i förväg för att sedan använda dem på kommande fakturor. Vi kan även (efter överenskommelse med kund) använda detta om man råkat betala en faktura flera gånger, eller har betalat in för stort belopp.

Detta belopp (tillgodo/överbetalning) kommer sen att användas för att betala kommande fakturor som skapas.

Beloppet visas högst uppe till vänster efter inloggning i kundzonen (kundzonens startsida).

Överbetalning

Om man råkar betala för mycket så uppmärksammas Vildmarkdata på detta och försöker se vad som hänt. Det kanske är angivet fel fakturanummer eller liknande så att betalningen ska bokas på en annan faktura. Vi kan manuellt boka betalningen mot fakturan och då skapas en faktura med texten Overpayment refunded in Credit Balance följt av info om vilken faktura överbetalningen kommer från. Fakturan får status Betald eftersom vi redan fått in pengar för den.

Deponera

Om man vill betala in pengar i förväg så gör man detta från kundzonen under Fakturering --> Lägg till depositioner. Välj belopp och betalsätt och klicka på knappen. Det skapas en faktura som man betalar och när pengarna kommit in så har man tillgodo. Du som kund måste alltså se till att (omgående) betala denna faktura.

Vad händer sen?

När nästa faktura skapas så kommer den att "betalas" med de pengar som finns deponerat. Fakturan skickas ut som vanligt, men om beloppet räcker till att betala den helt så blir status Betald, annars minskas beloppet så att man bara behöver betala in överstigande belopp.

 

 

 

 

 

 

 

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 0 کاربر این را مفید یافتند (0 نظرات)